Szaunák és a szív egészsége


Forrás: Budai Egészségközpont Régóta tudjuk, hogy a szaunázásnak egy sor élettani előnye van.

szív egészségügyi kérdőív szívritmuszavar műtétre

De mire kell odafigyelni, és kinek nem ajánlott mégsem a szauna? A rendszeres szaunázás javítja a vérkeringést, edzi a szívet, erősíti az immunrendszert, csökkenti a reumás panaszokat.

Néhány tudós talált rá a tényre, mely szerint a szauna száraz forrósága nem csupán izzaszt, hanem meghosszabbíthatja az életet, és akár 63 százalékkal csökkentheti a szívroham kockázatát a középkorú férfiak esetében. A kelet-finnországi egyetem kutatói, s egyben a tanulmány szerzői, viszont nem biztosak abban, hogy pontosan mi okozza a szív egészségének védelmét. Jari Laukkanen, aki megjelenttette a tanulmányt a Jama Internal Medicine nevű lapban. Ezidő alatt hirtelen szívhalált, fatális X fatális végzetes koszorúérbetegséget, szív- és érrendszeri betegség által okozott halált és bármely okból bekövetkezett halálesetet rögzítettek.

Javít a bőrünk állapotán, de akár álmatlanság vagy izomláz ellen is jó lehet. Amikor kényelmesen elhelyezkedünk a szaunában és izzadni kezdünk, látszólag nem történik velünk semmi különös, valójában azonban a meleg levegő hatására egy sor folyamat indul be a szervezetünkben a meleg leveg.

Havi bérlet, akár 2.000 Ft-al olcsóbban!

Leghamarabb a bőrünkön érezzük a változást: a bőr hőmérséklete perceken belül megemelkedik, 40°C körüli értékre. Belső szerveink, vagyis testünk maghőmérséklete ennél jóval lassabban változik, egy perces szaunázást követően is csak mintegy fél fokkal lesz melegebb. Mivel a testünk melegszik, a szervezet hőegyensúlyáért felelős hipotalamusz máris elkezd gondoskodni a hűtéséről, ezért izzadni kezdünk.

Hogy az izzadás milyen mértékű, az egyénfüggő, de egy átlagos, 15 perces szaunázás során körülbelül fél liter izzadság csapódhat ki.

Hogyan szaunázzunk helyesen?

Azért, hogy az izzadságot a bőr mirigyei ki tudják választani, a bőr hajszálerei kitágulnak, ezért akik erre hajlamosak, azoknak látványosan kipirulhat a bőre. A hűtéshez a vérkeringésnek, a vér áramlásának is fel kell gyorsulnia: míg nyugalmi állapotban átlagosan liter vér áramlik át a szervezetünkben, addig szaunázás közben ennél sokkal több, liter is.

  • Aszpirin adag a szív egészségére
  • A relaxáló szaunázáshoz a legideálisabb szer bemenni a szaunába.
  • Magas vérnyomás miatt diabetes mellitus népi gyógymódok

Ennek megfelelően nő a pulzusszám is, attól függően, hogy ki mennyire gyakorlott szaunázó, mennyire van hozzászokva a szervezete, akár ra is emelkedhet percenként. A vérnyomásnál a felső érték enyhén emelkedik, az alsó pedig enyhén csökken. Természetesen ahhoz, hogy ez megtörténhessen, a szívnek többet kell dolgoznia, az erőteljesebb vérellátás, a magasabb pulzusszám érdekében egyszerűen többet kell dobbannia ugyanannyi idő alatt.

SZÍVDERÍTŐ Csökkentheti a stroke kockázatát is a rendszeres szaunázás

Így szaunák és a szív egészsége a szauna a sporthoz hasonlóan a szívet. Irány a hideg víz?

szív hipertónia tünetei Attól tartok hogy magas vérnyomásom van

Bár népszerű az a vélekedés, hogy az igazi szaunaélményhez hozzátartozik, ha szaunázás után azonnal fejest ugrunk a jéghideg vízbe, ez nem teljesen igaz. A test intenzív hűtése valóban jó, de a helyes módszer az, ha fokozatosan ereszkedünk bele a hideg vízbe.

szívem egészségét szívegészségügyi apróságok

Az a legjobb, ha a testrészeink hűtése a következő sorrendben zajlik: először a karok, majd a lábak, ezután a hát és végül a mellkas. A hűtés során a test hőmérséklete fokozatosan normalizálódik. A szívverés egyre inkább lelassul, visszatér a korábbi pulzusszám, az érfalak pedig elkezdenek összehúzódni, a bőrpír enyhül, majd eltűnik.

A vér telítődik oxigénnel, az ember frissebbnek, energikusabbnak érzi magát. Ki szaunázhat és kinek tilos?

Egyértelmű kapcsolat

Örök kérdés, hogy a fent leírt terhelés kinek vállalható, és kik azok, akik a várható élettani előnyök ellenére se menjenek szaunába, mert nekik túl kockázatos.

A szaunázás az egészséges fiatalok számára ajánlott. A szív- vagy érrendszeri problémával küzdőknek ajánlott néhány tanácsot elfogadni mielőtt szaunázni indulnának. Több tanulmány bizonyította, hogy a szaunázás nem növeli a hirtelen szívhalál kockázatát.

regisztrálja a fogyatékosság magas vérnyomását a magas vérnyomás fő jelei

A megfelelően kezelt koszorúérbetegek, magasvérnyomással küzdők kellő óvatosság mellett szaunázhatnak. Kerülniük kell a hirtelen hidegfürdőt, inkább lassan, fokozatosan hűtsék szauna után a testüket. A rendszeres szaunázás a legfrissebb kutatások szerint még jó hatással is lehet a magas vérnyomásra.

A szauna pozitív hatásai Nr. 1: Segít a szív- és érrendszer egészségének megőrzésében

Akiknek nem ajánlott a szaunázás, azok az aortabillentyű szűkületével küzdők, a szívinfarktus után lábadozók, a dekompenzált szívelégtelenség és szívritmuszavarok miatt kezelt páciesnsek, továbbá stroke után is kerülni kell a szaunát még egy jó ideig. Ha bármilyen kétsége merül fel, hogy önnek ajánlott vagy tilos a szaunázás, akkor javasolt konzultálni kardiológus kezelőorvosával.

A rendszeres szaunahasználat számos jótékony egészségügyi hatással bír: többek között kiváló immunerősítőserkenti az anyagcsere-folyamatokat, a hormontermelést, és tisztítja, szépíti a bőrt. Pozitív hozadékai ellenére mégsem mindenkinek ajánlott. A szaunázás általában °C-os, alacsony páratartalmú levegőben történik. Ahogy a meleg vizű termálfürdők, úgy a forró szauna sem minden esetben ajánlott, sőt, néhány betegség esetén egyenesen tiltólistás. Légúti betegségeknél A szauna meleg levegője a megelőzésben, illetve enyhébb meghűlés, nátha kikúrálásában segítséget jelenthet, ám vírusos eredetű megbetegedés, így influenza, valamint súlyos légúti problémák esetén nem ajánlott, különösen, ha a betegség lázzal is jár.

Szaunázzunk okosan! Kezdő szaunázóknak érdemes néhány alapszabályt betartaniuk, hogy a szauna valóban az egészségüket szolgálja.

Szimpatika akció

Ahogyan a futást sem azzal kezdjük el, hogy rögtön lefutunk el félmaratont, úgy a szaunázást is érdemes fokozatosan bevezetni az életünkbe. Általában szaunák és a szív egészsége szükséges ahhoz, hogy kiismerjük a testünket, mennyi ideig, milyen magasságban kellemes számunkra a bent tartózkodás.

Bár sokan sportot űznek belőle, nem az a cél, hogy minél tovább kibírjuk a szaunában. Sok tényezőtől, többek között a vegetatív idegrendszerünk állapotától függ, hogy mennyi ideig tudunk bent maradni, de kezdetben bőven megteszi perc is. Később, ha kellemesen érezzük magunkat és nem tapasztalunk semmilyen aggasztó tünetet, akkor 15 percig is maradhatunk.

Milyen hatással van a szauna a szív-és érrendszerre?

Ennél hosszabb ideig azonban nem érdemes egy szaunamenet elhúzni. Arra is érdemes figyelni, hogy közvetlenül sportolás után, amúgy is felhevült testtel ne menjünk a szaunába, inkább várjunk egy kicsit, amíg a testünk megpihen.

Közvetlenül étkezés után, teli hassal szintén nem ajánlott szaunázni, mert ilyenkor a szervezet az emésztéssel van elfoglalva, nincs szüksége arra, hogy még egy szaunák és a szív egészsége feladattal terheljük meg.

hipertónia szövődménye magas vérnyomás és cukorbetegség könyv

Éhgyomorra sem érdemes bemenni, ilyenkor a vércukorszint leesése lehet veszélyes. A legjobb, ha étkezés után körülbelül két órával megyünk szaunába. Közkeletű tévhit, hogy a szauna gyógyítja a másnaposságot, de valójában sem részegen, sem másnaposan nem ajánlott a használata.

Megosztás itt: email Megosztás itt: linkedin Ősszel-télen talán az egyik legjobb dolog, ha az ember szaunázhat.

A cikkben hivatkozott linkek:.