Női szív egészsége természetes


A testmozgás fiziológiája – Wikipédia

Mivel női szív egészsége természetes mozgásban levő izom a szükséges energiát főleg oxidatív metabolizmus során szerzi, a hagyományos, standard eljárás nem más, mint az oxigénfelvétel mérése, szájon keresztül. Minden egyénnek van egy úgynevezett maximális kapacitása, mely szor nagyobb mint a nyugalmi állapotban észlelt oxigénfelvétel. A maximális VO2 csökken a korral, fokozott mozgáshiány valamint magas zsírtömeg esetén.

A VO2 segítségével meghatározható az egyén átlagos munkabíró képessége. Szív és érrendszeri változások[ szerkesztés ] A vérkeringés fokozódik az aktív izomban[ szerkesztés ] A helyi szabályozás biztosítja, hogy csak az aktív, fokozott metabolizmusú izomcsoport kapjon megfelelő vérellátást és oxigénmennyiséget.

Vitaminok a szív szolgálatában

A szívérrendszeri szabályozást az idegrendszer vérkeringési kardiovaszkuláris központja biztosítja. Kezdetben az agy motorikus központja aktiválódik: az összneuronális aktivitás arányos a mozgásban levő izomtömeggel és a mozgás intenzitásával. A motorikus kéregrégió kapcsolatban van a vérkeringési központtal, ezáltal csökkenti a vagális paraszimpatikus tónust, ennek következtében nő a szívfrekvencia, valamint átállítja az érfalakban található nyomásérzékelőket baroreceptorok egy magasabb aktiválópontra.

Amint a mozgás foka tovább növekedik, az izomszövetben tejsav keletkezik, mely az izomban található idegvégződéseket ingerli, ezek jeleket küldve az agyba és fokozva ezáltal a szimpatikus tónust. Ennek ellenére mégsem következik be helyi női szív egészsége természetes, mivel további helyi tényezők fenntartják az értágulatot és ezáltal a fokozott véráramlatot: csökkent pH, növekedett NO szint, értágító prosztanoidok.

A fokozott szimpatikotónia viszont növeli a szívfrekvenciát, a szív összehúzódásának sebességét és erejét, növelve ezáltal a hozamot cardiac output. Az emberi agy viszont nem szenvedhet ekkora csökkenést, erről pedig helyi, autonóm rendszer gondoskodik, így az agy vérellátása folyamatosan állandó szinten marad.

A fokozott szimpatikotónia bizonyos esetekben veszélyes lehet: melegben és vízhiány esetén súlyos hipertermiához és hipotenzióhoz alacsony vérnyomáshoz vezethet. Habár a rendszeres edzés biztosíthat bizonyos akklimatizációt, a fentebb említett kondíciók akár profi sportolók számára is veszélyesek lehetnek.

magas vérnyomás és szembetegségek magas vérnyomás milyen gyógyszereket szedjen

A szív[ szerkesztés ] A megnövekedett vérnyomásszívfrekvencia és szívizom-összehúzódás fokozza a szívizom oxigén igényét. Ezt a fokozott igényt a koszorúerekben megnövekedett véráramlás elégíti ki, véráramlás, női szív egészsége természetes 5-szörösére növekedhet a pihenő állapothoz képest. Ezt lokális metabolikus tényezők váltják ki: NO, adenozinATP-érzékeny kálium kanálisok aktiválódása.

Egészséges emberekben semmilyen körülmények között nem alakulhat ki szívizom elégtelenség. Hosszú távon a szívizom hozzászokik, adaptálódik a rendszeres mozgáshoz: a szívkamra kitágul hosszú időintervallumú, ritmikus izotóniás mozgás esetén vagy megvastagszik a fala hypertrophia, izometriás mozgás esetén, például a súlyemelés. A rendszeres testedzés javítja az endothelium szívfal legbelső rétege válaszreakcióját az adenozinnal szemben.

Megőrzi az endothelium értágító funkcióját, ezért ez a hatás számít az egyik, hosszú távon bekövetkezett, legfontosabb változásnak. Az endothelium a legérzékenyebb az oxigénhiányra és a legkönnyebben infarktizálodó terület Zsíranyagcsere[ szerkesztés ] A rendszeres, dinamikus testedzés jó hatással van a zsíranyagcserére Lipidémiaéspedig növeli a vérben a HDL-t high density lipoproteincsökkenti a triglicerideket.

Mire utal az alacsony pulzus? Ismerkedjünk meg a telítetlen zsírsavakkal Étrendünkben a telített zsírsavak telítetlen zsírsavakkal történő helyettesítése kedvezően hat a vér összes- és LDL-koleszterin- valamint triglicerid-szintjére.

Ezek a változások bármilyen korban bekövetkeznek, ha a mozgás rendszeres. A zsírszövet csökkenésével és az inzulin iránti szövetszenzitivitás fokozódásával magyarázható ezen jótékony hatása a mozgásnak. A mozgás fokozza a zsíranyagcserét, valamint a sejtek metabolikus kapacitását, ami a szabad zsírsavak β-oxidációját illeti.

Légzőrendszer[ szerkesztés ] Talán a legkevésbé érintett szervrendszer a légzőrendszer.

a magas vérnyomás és a magas vérnyomás ugyanaz magas vérnyomás pszichoszomatika okai

A széles körökben elterjedt hiedelem, hogy a rendszeres testmozgás javítja a tüdőkapacitást, az téves. A légzőizmok megedzése által nő az ellenálló képességük a fizikai aktivitással szemben, ezáltal csökkenhet a légszomj érzete.

Amit a klimax tüneteiről és kezeléséről tudni érdemes

Bélrendszeri, metabolikus és endokrin válasz[ szerkesztés ] A mozgás hatásai a bélrendszerre még kevésbé ismertek. Ennek ellenére köztudott, hogy fontos szerepet játszik az elhízás és a 2-es típusú diabetes megelőzésében.

Közvetlenül étkezés után nem ajánlott a testmozgás, mivel befolyásolja a nyelőcső motilitását a magas vérnyomás sportos oka gastroesophagealis refluxot okozhat.

Továbbá a rendszeres mozgás elősegíti a gyomorürítést és fokozza a bélmozgást.

a méz hatása a magas vérnyomásra modern gyógyszerek magas vérnyomás ellen vízhajtó hatással

Ezek a változások gyorsabb táplálékfeldolgozáshoz és fokozottabb étvágyhoz vezetnek. A vastagbél ürülését fokozva és ezáltal a káros, toxikus anyagok kiürítését elősegítve, csökkentheti a vastagbélrák rizikóját.

A lenmag fogyasztása és a lenmagolaj hatása: Ebben segít ez a természetes csodaszer

Edzés közben csökkenhet a víz, glükóz és elektrolitek felszívódása, akut hasmenéses epizód profi sportolóknál is előfordulhat. Emésztési rendellenesség azonban egészséges embereknél soha nem lép fel. Az elhízás gyakori női szív egészsége természetes probléma a mai társadalomban. Az elhízás egyenes út a magas vérnyomás, szívbetegségek koszorúér atherosclerosisos megbetegedése, szívelégtelenség és a cukorbetegség felé.

jakuzzi magas vérnyomás ellen a magas nyugalmi pulzusszám egészségügyi kockázatai

A rendszeres testedzés sokkal többet ér, mint bármilyen diéta egymagában. Az izomszövet "mindenevő", a mozgás intenzitása, időtartama, az egyén edzettsége, a szövet metabolikus kapacitása és a tápanyag hozzáférhetősége határozza meg az energiaforrást. Rövid időtartamú mozgás esetében a makroerg foszfátok ATP és kreatininfoszfát raktárkészlet elégséges, hosszabb idejű edzés esetében viszont beindul a glikolízis, amely az anaerob metabolizmus egyik formája és melynek során, melléktermékként, tejsav keletkezik.

magas vérnyomás 3 szakasz és fogyatékosság csoport uborka és magas vérnyomás

A glikolízishez szükséges szénhidrátok az izomszövetben tárolt glikogénből később a májraktárokban levőből és a vérben keringő glükózból származnak. Azok a tényezők, melyek növelik a szénhidrátok hozzáférhetőségét, növelik az ellenálló képességet is.

Mit jelent, ha valakinek sportszíve van?

Ezek a tényezők: az edzést megelőzően elfogyasztott szénhidrátok, edzés közben orálisan bevitt szénhidrátok, sejtadaptáció a rendszeres edzés miatt, amely javítja a szabad zsírsavak β-oxidációját. Hipoglikémia egészséges szervezetben nagyon ritkán alakul ki.

A kialakult szimpatikotónia végett csökken az inzulintermelésennek ellenére az izomban megnövekedik a glükózfelvétel. Az inzulin csökkenése a vérben maga után vonja újabb inzulinreceptorok megjelenését az inzulindependens szövetek sejtjeinek felszínén up-regulationígy fokozódik az inzulin iránti szenzitivitás, megelőzve a 2-es típusú diabetest, valamint magyarázva a mozgás elengedhetetlen fontosságát 2-es típusú diabetes kezelésében.

Források[ szerkesztés ] Rodney A. Rhoades, Ph. Bell, Ph. Lippincott's Medical Phisiology, 3Ed, Chapt 29, p. Simon, M.